De resultaten
Een degelijk BOA-beleid moet gedragen worden door de gebruikers zelf. Daarom vinden wij het als gemeente belangrijk om ons aanbod aan buitenschoolse opvang en activiteiten zo goed mogelijk af te stemmen op de behoeften van de kinderen, de ouders en de lokale partners.
Om te onderzoeken welke noden er aanwezig zijn, werden de verschillende doelgroepen bevraagd, elk op een andere manier.
Naar alle ouders van kinderen die naar school gaan in Steenokkerzeel werd een online bevraging gestuurd.
Naast deze enquête ondervroegen we ook de leerlingen van de 2e kleuterklas tot het 2e leerjaar aan de hand van een spel ontwikkeld door de Artevelde Hogeschool.
De leerlingen van het 3e tot het 6e leerjaar werden eerder al bevraagd in het kader van het belevingsonderzoek dat de jeugddienst voerde onder de leiding van Bataljong.
Deelnemers
Aan de online bevraging van de ouders namen 240 mensen deel, waarvan 202 gebruik zouden kunnen maken van BOA. Slechts 30 respondenten geven aan geen gebruik te moeten/willen maken van buitenschoolse opvang.
Van de 240 deelnemers zijn 207 samenwonend of getrouwd, 26 alleenstaand. Nederlands was de moedertaal van 171 deelnemers, 65 zijn anderstalig.
Op school werden er in totaal 50 kinderen bevraagd, van de 2e kleuterklas tot en met het 2e leerjaar.
Resultaten
Combinatie werk/gezin
Uit de online enquête bleek dat de belangrijkste reden van het gebruik van de voor/naschoolse opvang, de combinatie werk/gezin gemakkelijker maken, is. Bij heel veel mensen blijkt deze puzzel heel moeilijk te leggen.
De opvang op woensdag moet langer, veel mensen halen 15u00 immers niet.
Uit de bevragingen van de kinderen komt echter naar voor dat er heel wat kinderen in de opvang moeten blijven maar dat ze daar niet altijd even graag zijn (zie onderstaande grafiek). Hiervoor halen ze volgende redenen aan: ze moeten stil zijn, er is te weinig te doen, er te veel lawaai is, er zijn geen vriendjes, etc. Als er werd gevraagd wat ze misten, kwam vooral tekenacademie, woord en zwemmen naar voor.
Ouders gaven aan dat ze professionelere begeleiding willen bij de opvang, zodat de kinderen meer gestimuleerd worden en ze niet gewoon “bezig gehouden worden”.
Hieruit kunnen we dus vaststellen dat er nood is aan een kwalitatievere opvang voor/na school en we dus de voor/naschoolse opvang op school moeten professionaliseren. Dit zou prioriteit één zijn van het BOA-decreet in Steenokkerzeel.
Van de 240 deelnemers waren er 30 die geen nood hadden aan opvang omdat ze zelf thuis zijn of omdat hun kind extra begeleiding bij huiswerk nodig heeft. Een installatie van huiswerkbegeleiding lijkt nodig. Dit hebben we ook van verschillende leerkrachten/zorgcoördinatoren gehoord, ondanks dat deze niet specifiek bevraagd zijn geweest.
Buitenschoolse activiteiten en hobby’s
Als we gingen doorvragen naar de activiteiten/hobby’s die kinderen al dan niet uitvoeren kwamen we tot volgende constataties:
- Sluit niet aan bij de schooluren.
- Combinatie werk/hobby is niet haalbaar.
- Vervoer naar/van school/hobby/thuis is niet haalbaar.
- Huiswerk moet ook gedaan worden en hier is hulp bij nodig.
Aanbod, vrienden en bereikbaarheid zijn de belangrijkste redenen voor de keuze van de hobby. De kostprijs kom pas op de vijfde plaats. Wel is het belangrijk volgens het BOA-decreet dat het aanbod voor iedereen toegankelijk is, dus een sociaal tarief moet voorzien worden.
Er wordt vooral gevraagd naar:
- Een groter aanbod van activiteiten: vooral kunst- en muziekacademie ( afdeling beeldende kunst en woord).
- Aansluitend op de schooluren
- Een duidelijker digitaal overzicht waarop je kan filteren om een hobby/activiteit te vinden. Dit bij de infoavond op school bij start schooljaar ook meegeven. Momenteel is deze niet echt up-to-date/ gebruiksvriendelijk.
- Huiswerkbegeleiding
- Een aanbod voor de allerjongsten van 2,5 jaar tot 6 jaar.
Met de resultaten van alle bevragingen gaan we aan de slag om het BOA beleid uit te werken.